Altres articles al Bloc d'Explorem en:

COS

MENT

ESPERIT

ENTORN

RELACIONS

PRÀCTICA

INTEGRAL

(placeholder)

Subscriu-te al bloc

Menjar Conscientment

03/10/2016

Des de fa un temps, el Centre Alternatura i Explorem, col·laborem en la realització d'un curs, Menjar Conscientment, que és una guia teòric-pràctica per a com encarar de forma saludable -nutricionalment i emocionalment- un procés de perdre pes i mantenir el pes perdut.

Personalment és un projecte que m'engresca i que connecta molt amb els meus motius per a voler ser un Integral Coach. M'explico:

Perdre pes, aprimar-se, avui en dia és moltes coses -començant per una necessitat de salut física però també, entre d'altres, una estètica cultural, un retret a l'autoestima, un judici moral (propi o social), o l'experiència de benestar físic-emocional-mental. Però això tampoc ho cobreix tot, perdre pes és també un desig de connectar altre cop amb el nostre cos, inclús en certa manera de recuperar el rumb de la nostra vida, així com el desig de sentir-nos inclosos, acceptats pel que som i com som.

Perdre pes molt sovint és patiment i sacrifici. Perdre pes és també solitud, i és també frustració per a no poder mantenir el propòsit o adquirir un nou hàbit. Perdre pes és també sentiment de culpa i encomanar-se a una creença de què és possible i de què no ho és, negativa, pessimista i totalment esbiaixada pel que fa a les capacitats i potencials dels quals disposem.


Al voltant de perdre pes hi ha, massa, massa, patiment innecessari.


Deixeu-me que faci un petit parèntesi, ja que més enllà del què hem comentat fins ara no ens hem d'oblidar de l'entorn socioeconòmic i la seva influència. La confusió en temes nutricionals avui dia, època de la informació, és alarmant. I això ho aprofiten molt i molt bé.

En creences:

Aquesta gràfica il·lustra com el pes en termes de salut no és tan important**. Fixeu-vos que en Índex de Massa Corporal (BMI) superiors a 30 el risc de patir problemes de salut és gairebé igual o igual que Índex de Massa Corporal inferiors, sempre que els hàbits saludables adquirits que practica la persona siguin 4 o més (bona alimentació, activitat física, no fumar, el consum d'alcohol...). L'èmfasi per tant no ha de ser en el pes, sinó en els hàbits. 



Màrqueting: influències i en enganys:

Però els hàbits no són una venda fàcil, en canvi productes baixos en greix (però plens de sucre) sí.

Val la pena llegir l'article adjunt publicat al diari Ara (http://www.ara.cat/societat/sucre-amagat-diabetis-obesitat_0_1395460693.html)

Així mateix la següent gràfica mostra l'increment del consum de sucres en els darrers anys. I l'última gràfica, mostra com a partir del moment que es van començar a promoure les dietes baixes en greix va començar a augmentar l'epidèmia d'obesitat exponencialment.


**L'èmfasi real, no és en el pes, sinó en el percentatge de massa grassa corporal, que és on s'observen les associacions amb problemes de salut. 

Per tancar parèntesi: La confusió només es resolt amb educació, i això és el que proposem al nostre Curs: Menjar Conscientment, combinant l'educació nutricional amb el coaching emocional.

Tanquem parèntesis :)

Per això em fa molta il·lusió que la proposta que fem des d'Alternatura i Explorem vagi tirant endavant, reproduint-se i  millorant-se edició rere edició. Ara, entre d'altres novetats, hi hem incorporat una sortida amb nutricionista personal shopper.

Actualment el curs Menjar Conscientment (propera edició s'inicia el 25 de maig) és un curs de 10h que ofereix eines i desenvolupa capacitats per encarar aquest propòsit de perdre pes de manera satisfactòria. Evidentment, sortint dels estàndards tradicionals que tenen la seva arrel en el "sense patiment no hi ha benefici" i que malauradament l'únic que aconsegueixen és mantenir la creença falsa que hom no té prouta força de voluntat per perdre pes. Propulsant, a més, un conjunt d'estereotips negatius que socialment assignem a aquells que tenen sobrepès o obesitat. Augmentant així el patiment i l'angoixa que resulten al seu temps una càrrega addicional per perdre pes si no un catalitzador per guanyar-ne.

Menjar Conscientment no aconsegueix en un mes que perdis pes, però sí que aconsegueix que aquest repte sigui encara't des d'una òptica no tan sols saludable, sinó també integra, amb respecte per la persona que ets i per a com et vols cuidar a tu mateix/a, no durant dos mesos, sinó per a tota la vida.

El curs Menjar Conscientment t'ajuda a saber i a cultivar allò que és necessari per canviar una manera de relacionar-te amb el menjar, el teu pes i el teu propòsit que és sostenible al llarg del temps. Desenvolupant així una nova manera de fer al voltant del menjar i les emocions més lliure, sana i joiosa.




Source: Johnson RJ, et al. Potential role of sugar (fructose) in the epidemic of hypertension, obesity and the metabolic syndrome, diabetes, kidney disease, and cardiovascular disease. The American Journal of Clinical Nutrition, 2007.


Source: National Center for Health Statistics (US). Health, United States, 2008: With Special Feature on the Health of Young Adults. Hyattsville (MD): National Center for Health Statistics (US); 2009 Mar. Chartbook.