Altres articles al Bloc d'Explorem en:

COS

MENT

ESPERIT

ENTORN

RELACIONS

PRÀCTICA

INTEGRAL

(placeholder)

Subscriu-te al bloc

Gestió Emocional

06/03/2017

De les emocions tendim en general a parlar-ne poc. Quan ho fem és amb timidesa, conscients que estem obrint una porta a mostrar-nos vulnerables. O bé, ho fem d'una manera abrupta i intensa deixant que sigui el nostre interlocutor que faci la gestió emocional que nosaltres no hem fet...


Parlar d'emocions hauria de ser més normal. També ho hauria de ser, atendre-les i de relacionar-nos'hi, de tenir un esperit curiós amb elles i fer créixer així, no només l'experiència per poder-ne parlar, sinó també el bagatge per saber-les navegar.


D'un temps ençà, especialment des que en Howard Gardner va publicar Multiple Intelligences (1993) i posteriorment Daniel Golleman publiqués Emotional intelligence (1995), que és més estès personal i professionalment que les emocions juguen un paper molt important en el nostre benestar integral, la nostra productivitat o la dels grups, i de la capacitat relacional i empatia cap als altres.


Cert és doncs que hi ha una major consciència de la capacitat emocional, del fet emocional o de la incidència emocional, però aquesta és encara, socialment, poc practicada o aplicada al dia a dia.


Quines són les principals emocions que heu sentit avui? Com les heu notat? On les heu notat? Quina incidència han tingut en els vostres comportaments? En les vostres relacions amb els vostres fills/es, amics/amigues, companys/es de feina? Quin ha estat el detonant d'aquesta emoció? Quins són els corrents de pensaments que s'hi associen i que fan perllongar amb més o menys intensitat aquest estat emocional? Què fas per gestionar aquesta emoció? En cas de ser una emoció negativa, com contrarestes els seus efectes al teu organisme? I en cas de ser una emoció positiva, què fas per cultivar-la conscientment?


T'encoratjo que inicis la pràctica d'un diari emocional, escriu, reflexiona, aprèn i deixa't endur per la curiositat de saber-ne més. Tant sols dedica uns minuts al final del dia a fer-ne balanç reflexivament. És el primer pas per anar despertant la consciència emocional, necessària per poder aprendre a "gestionar" les emocions.


Si et preguntes i per a què hauria de fer això jo? Per a què hauria de procurar millorar la meva gestió emocional?

La resposta, evidentment, ha de ser personal per a cada un de nosaltres. Cada un de nosaltres gaudim o patim de les mancances o habilitats de la nostra habilitat emocional. Potser millorar-ne la destresa t'ajudarà a poder-te expressar amb naturalitat inclús davant de situacions de vulnerabilitat o d'intensitat o estrès. Potser t'ajudarà a ser capaç d'entendre i empatitzar millor amb els altres. Potser t'ajudarà a definir amb més claredat el perquè de determinats comportaments, o t'ajudarà a gaudir més i millor de més moments del teu dia a dia. El ventall de beneficis és molt ampli i segurament ara ja saps com te'n podries beneficiar oi?


Diríem que la resposta més habitual al fet emocional és la negació, rebutgem sentir, ens tanquem per evitar sentir-ne el dolor que les emocions "negatives" ens provoquen. Però és aquest mateix tancament que, al seu torn, ens impedeix sentir el ventall joiós de les emocions "positives". Aquesta és per tant, una mala estratègia de gestió emocional, doncs ens allunya de viure la vida tal com és.


Espero doncs que aquest article t'ajudi a decidir-te, la teva gestió emocional és a les teves mans.