Altres articles al Bloc d'Explorem en:

COS

MENT

ESPERIT

ENTORN

RELACIONS

PRÀCTICA

INTEGRAL

(placeholder)

Subscriu-te al bloc

Descansar versus recuperar

09/02/2019

Descans equival a recuperació?

En el camí de ser més resilient cal identificar allò que ens ajuda a recuperar l'energia i la vitalitat.


Crec que és una distinció que no tenim ben arrelada, entre descans i recuperació, i que en el propòsit de millorar la Resiliència resulta vital clarificar. Per poder ser resilients ens és imprescindible incloure activitats recuperadores o regeneradores en la nostra rutina diària.


En la meva pràctica de Coaching sovint observo clients amb conductes i hàbits de descans, que si bé representen temps lluny de la seva activitat o ocupació principal i podrien ser enteses com a activitats recreatives-relaxants, no els serveixen per recuperar-se de l'estrès acumulat i per recuperar l'energia o la vitalitat.


Però també és cert, que aquest aprenentatge l'he viscut en primera persona i he hagut d'aprendre a canviar hàbits que, en una primera instància em pensava que m'ajudaven a relaxar-me i recuperar-me, l'experiència m'ha fet veure que no eren les millors opcions per aconseguir aquest fi.


Aquestes constatacions es poden validar amb l'observació pròpia, tot i que a vegades ens és molt difícil distingir amb encert, o de forma més empírica amb la mesura de l'HRV. Aquesta és una eina molt útil per a definir activitats que faciliten la recuperació per a mi i per als meus clients.

(més informació sobre l'HRV a www.gimbe.com/+energia)


Una de les observacions que més m'ha impactat en la meva pràctica com a Coach és constatar el poc temps que algunes persones dediquen al descans, sovint per necessitat o simplement perquè les obligacions són moltes per poder gaudir de descans. A més, aquest poc temps resulta mal aprofitat per aconseguir la recuperació.


Què volem dir per descans i per recuperació?


Per DESCANSAR entenem "Cessar de fer un exercici, un treball, per fer desaparèixer el cansament, reposar".

Mentre que per RECUPERAR entenem "Recobrar la funció i/o estat".


Així doncs comencem a veure que descansar i recuperar-se no són ben bé la mateixa cosa, i que no necessàriament el descans i la recuperació van associats. Per exemple, deixar de treballar, arribar a casa i estirar-se al sofà mirant la televisió es pot entendre com a descans però potser no ajuda a la recuperació. Sortir de treballar i anar a entrenar al gimnàs potser no és descansar però ens pot ajudar a recuperar-nos de l'estrès del dia.


Així depenent de les circumstàncies, les necessitats personals i els objectius de millora buscarem activitats que ens permetin recuperar-nos (encara que no siguin de descans), o d'altres que ens permetin descansar i al mateix temps recuperar-nos.


Dos dels hàbits més comuns per a relaxar-nos i descansar, com mirar la televisió o connectar-nos a les xarxes socials, així com prendre'ns una copa de vi o altre per relaxar-nos del dia intens que hem portat, poden fer-nos sentir bé en el moment, però resulten poc eficients per recuperar energies i vitalitat.

Tot i que podríem dir que el sol fet de desconnectar del què ens ocupa tot el dia ens relaxa, això no necessàriament vol dir que ens ajudi a recuperar-nos. Sovint cal aprendre a distingir entre allò que no ens requereix massa esforç però ens aporta poc benefici i allò que almenys d'entrada ens requereix una mica més d'esforç però ens retorna més positivament.


És cert també, i d'això en parlarem amb més profunditat pròximament, que el que facilita la recuperació, sovint és molt variable entre persones. Una mateixa activitat pot tenir efectes oposats, i és que entre individus hi ha moltes variables que incideixen d'una manera o d'una altra. Així com dormir 7 hores no regenera a tothom igual, anar a ballar no suposa el mateix estrès, diversió o recuperació.


Reflexions personals i reflexions organitzatives


Crec doncs que en l'àmbit personal és important fer-se aquestes preguntes: Què és doncs el que t'ajuda a recuperar-te? Com notes aquest efecte en el teu cos, en la teva ment, en teu estat emocional? Com impacte la capacitat per a ser productiu o relacionar-te efectivament amb els altres i el teu entorn?


En l'àmbit organitzatiu també crec que fora molt valuós considerar la recuperació i regeneració en el camí d'aconseguir els objectius establerts. Pensar que algú pot esprintar durant 8 hores seguides o en dos torns de 4 hores 5 dies la setmana és innocent i si creiem que al llarg de la jornada ja tenim moments de regeneració hauríem de comprovar que no caiem en el mateix error que esmentàvem anteriorment -que tot el descans regenera o ignorar les diferències individuals. Penso doncs que les organitzacions també cal que es facin en profunditat les mateixes preguntes.


+Energia és un nou servei que t'ajudarà a valorar, definir i implementar estratègies de recuperació adients per alliberar-te dels efectes nocius de l'estrès i obtenir més energia per al teu dia., en l'entorn personal i organitzatiu.


Article publicat originalment al bloc del Gimbe.